Vad krävs för att bli läkare?

23 feb 2021
Jag har undersköterskeutbildning och jobbar som undersköterska, men vill bli läkare, som sagt jag har bara undersköterskeutbildning och inget mer alltså hoppade av gymnasiet, men jag har kompletterat och har grundläggande ämnen och nu undrar jag hur räknas mina betyg för att bli behörig till läkarprogrammet?
Tack

23 feb 2021

Vad roligt att du vill bli läkare!  Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Naturvetenskap 2 kan inte ersätta fysik 2, kemi 2 och biologi 2. Kolla med Komvux där du har studerat och kolla att du har allt du behöver.

Det krävs generellt högsta betyg i samtliga ämnen för att komma in på Läkarprogrammet. Det krävs också att man läser kurser utöver de som ingår i programmet, för att få meritpoäng. Om man får högsta betyg i alla ämnen får man 20.0 i snittbetyg, de flesta läkarlinjer kräver minst 22.0 i snittbetyg. Du kan genom att läsa utökade kurser få upp till 2.5 extra poäng, meritpoäng. Prata med studievägledaren på din skola för mer information om vilka kurser du kan läsa för att få meritpoäng.

Tänk också på att du kan skriva högskoleprovet och komma in genom det.