Vad kan jag bli efter Samhällsprogrammet?

21 feb 2021
Hej, jag går Sam (inrikting Juridik) första året i gymnasiet och jag har det svårt för att bestämma mig vad jag kan bli. Jag tycker att vara hudteraput låter intressant men jag tror inte man kan bli det eftersom jag inte går rätt linje. Vad kan man göra för det? Finns det extra kurser isf? Att vara kriminolog låter också intressant men är inte så jätte säker om det heller. Om inte skulle du kunna tipsa om vad jag kan bli i framtiden?

22 feb 2021

Vad bra att du funderar på lite olika yrken! Du kan bli precis vad du vill efter gymnasiet men vissa val kan kräva att du kompletterar på något sätt.

Det finns ett stort antal utbildningsalternativ för dig som vill bli hudterapeut. För att bli hudterapeut krävs dock någon form av eftergymnasial utbildning, oftast en yrkesutbildning, så valet av gymnasieprogram är inte det mest avgörande. Så du kan troligen gå en utbildning till hudterapeut efter gymnasiet utan att lägga till något.

Kriminologprogrammet kan du också läsa utan att lägga till något. Du kan som sagt bli vad du vill men här kan du få exempel på yrken som kan passa efter just Samhällsvetenskapsprogrammet: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/yrken-efter-samhallsvetenskapsprogrammet-12346.

Vänligen/ Petra,SYV