Hur funkar meritpoäng?

17 feb 2021
Hej, jag går naturvetenskapsprogrammet med inriktning sam i åk 2 och har lite funderingar angående mina val. Jag läser just nu matte 3 c och anser att jag hänger med men att jag få kämpa en del och överväger om jag ska välja matte 4 till 3 an. Är det värt att läsa matte 4? Förstår att jag får bredare behörighet senare men till vad? Dessutom hur påverkas merit poängen för denna kurs? NaNat får ju merit för matte 5 och till exempel ekonomi får ju merit för matte 3 eftersom det inte är obligatorisk matte för dom men hur blir det för mig och matte 4?

17 feb 2021

Matte 4 behövs för en stor del av de naturvetenskapliga högskoleutbildningarna till exempel tandläkare och veterinär. Så fundera på hur intresserad du är av att bli behörig till en naturvetenskaplig utbildning.

Meritpoäng funkar inte så att man får poäng för att läsa kurser som inte är obligatoriska på det gymnasieprogram man går. Du kan få meritpoäng för vissa kurser i moderna språk, engelska och matematik om du söker en utbildning som ger meritpoäng i de kurser du har. Du kan läsa om hur det funkar här: https://www.studentum.se/bli-student/sa-raknar-du-ut-dina-meritpoang-19240#:~:text=Du%20kan%20f%C3%A5%20meritpo%C3%A4ng%20f%C3%B6r,om%20du%20har%20h%C3%B6gre%20betyg..

Vänligen/ Petra,SYV