👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasieprogram?

17 feb 2021
Hej! Jag är en elev som läser vård och omsorg just nu, jag ville byta till samhäll och har redan skickat in ansökan till att byta till samhäll i en annan skolan, jag har också kontakt syv i den skolan som jag vill byta till och hon sa att jag måste ta hjälp av syv i min skolan och skicka ansökan och det gjorde jag, men jag har F i engelska och jag vet inte om det går att byta till samhäll i denna tillfälle fast den skolan som jag vill byta till har möjlighet att man kan läsa engelska i dispens men jag hörde om man vill byta linje då jag måste gå i IM ett år och ha gödkänn i engelska, stämmer det? Och har en fråga till om jag inte fick plats i samhällsprogram vad ska jag göra då? Ska jag försätta i vård och omsorg programmet som vanligt jag måste jag söka om och börja om året?

17 feb 2021

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga, du måste ta det med den skola som du vill byta till. Vanligen behöver man engelska för alla gymnasieprogram om man inte har fått dispens för det.