Hur blir man revisor?

13 feb 2021
Hejsan!
Jag går samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet åk1 och jag vill bli ekonom (revisor), men jag har läst att då behöver man gå ekonomiprogrammet. Det jag undrar är hur jag gör efter gymnasiet om jag vill bli revisor! Tacksam för svar :)

14 feb 2021

Om du vill arbeta som revisor så behöver du studera och arbeta i totalt åtta år efter din gymnasieexamen: Tre år (180hp) på högskola eller universitet mot ekonomi för att få en kandidatexamen, tre år praktisk utbildning där du arbetar under en auktoriserad revisor, och två år där du fortsätter utbilda dig teoretiskt alternativt att du fortsätta den praktiska utbildningen. Efter den teoretiska och praktiska utbildningen så avlägger du ett prov hos Revisorsnämnden som ger dig din titel som auktoriserad revisor.

För att studera ekonomi på högskola eller universitet krävs följande betyg från gymnasiet:

• Grundläggande behörighet
  • Engelska 6
  • Matematik 3b/3c
  • Samhällskunskap 1b/1a1+1a2

Så länge du får dessa kurser spelar det ingen roll vilket gymnasieprogram du går. Du kan välja Samhällsvetenskapsprogrammet men då måste komma ihåg att lägga till matte 3.