Hur kan man höja betyg efter gymnasiet?

12 feb 2021
Hej!
Hur kan man höja betyg efter gymnasiet. Är det rätt att om man är godkänt på ett prov man kan göra prov i komvux och där måste betala 500kr för varje prov och man få inte göra mer är två prov varje år? Kan du förklara lite mer om hur kan man höja betyg även man har godkänt.

12 feb 2021

Det man kan göra för att höja betygen efteråt är att göra prövningar på Komvux i de kurser man behöver höja. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg.

Det stämmer att det kostar att göra prövning och det är upp till kommunen där du vill göra prövningen att bestämma om och när du kan göra den eller inte. Det finns ingen allmän gräns för hur många du kan göra. Så kolla med Komvux i din kommun till att börja med.

Ett annat alternativ är att skriva Högskoleprovet. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper. Alla som betalar en avgift på 450 kronor får skriva högskoleprovet.