Hur blir man läkare?

04 feb 2021
Jag är 100% säker på att jag vill bli läkare av nån slag och No ämnena är det bästa, men jag är osäker på om jag kommer att klara av gymnasiet med natur inriktning natur. Kan jag ta någon annan inriktning och få grundläggande behörighet? Det känns onödigt att behöva läsa svåra och jobbiga ämnen som jag inte har användning av, de kommer dra ner mina betyg då de kommer vara svårare än vissa andra ämnen.

Med Vänliga Hälsningar

04 feb 2021

Vad roligt att du vill bli läkare! För dig som vill bli läkare är det bästa att gå Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Naturvetenskap i gymnasiet. Om du går ett annat program så behöver du läsa till ganska många kurser på Komvux efter gymnasiet. Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4.