👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur kan man söka gymnasium i Sverige med utländska betyg?

02 feb 2021

Jag har barn som är födda och studerat hela grundskolan utomlands. De är svenska men eftersom de är födda utomlands och är utskrivna så har de särskilda personummer för utomlands födda.

Behöver eller kan man registrera sig någonstans för att kunna söka via hemsidorna på gymnasieantagningen eller hur skall man bära sig åt för att kunna söka online, även om man ännu inte är inskriven?

Mvh

02 feb 2021

Du kan kontakta gymnasieantagningen i den kommun ni bor i/ska bo i för att få inloggningsuppgifter till valet.

När du kommer från en utländsk grundskola, är under 20 år och har slutfört sista året där med godkänt i engelska, matematik och svenska/svenska som andra språk, har du behörighet att söka till en svensk gymnasieskola. har man inte betyg i svenska kan en internationell skola vara ett alternativ.