Var finns internatskolor?

01 feb 2021
Hej
Min dotter vill söka gymnasium i Stockholm helst ett med internat. Vilka möjligheter finns för henne att hitta ett gymnasium med riksintag som också erbjuder studentboende?

01 feb 2021

Det finns ett antal skolor med internat, framförallt förekommer skolformen vid riksidrottsgymnasier, riksrekryterande skolor och friskolor med riksintag. Du kan söka utbildning utanför din hemkommun till alla friskolor på gymnasienivå som är godkända av Skolverket, eftersom de tillämpar riksintag. Oavsett var i Sverige du bor kan du alltså söka till en fristående gymnasieskola på samma villkor som eleverna i kommunen där skolan ligger. Här är de skolor jag kan hitta i Stockholm som bör ha internat: https://www.gymnasium.se/sok/stockholms-lan?q=internat.