Hur blir jag lärare i biologi och matte?

28 jan 2021

Jag går ettan i gymnasiet och har funderat på att bli lärare men vill helst bli ämneslärare inom biologi och matematik. Kan man kombinera de två ämnena eftersom jag sökt på nätet men hittar inte sånna utbildningar alls?

28 jan 2021

Det är inte alla ämneskombinationer som kan erbjudas så om du inte kan hitta just biologi och matematik så kan du istället välja ett av dem med ett annat ämne och sedan läsa till det andra på sidan av. Man kan också bli lärare genom KPU (Kompletterande Pedagogisk Utbildning) och då kan man läsa de ämnen man vill ha föst och sedan läsa KPU för att få lärarbehörighet. Kontakta gärna de högskolor du vill läsa på så kan de ge dig förslag på hur du kan lägga upp studierna där.

Lycka till! /Petra, SYV