Meritpoäng utomlands

24 jan 2021
jag går just nu i tvåan på naturvetenskap och ska välja till ett individuellt val. Jag vill gärna ha mina 2,5 i merit extra och därför läser jag just nu moderna språk 4 eller något så att jag får 1,5 i merit. Men nu står jag och väljer mellan engelska 7 och matte 5 för att få 1 merit till.
Grejen är den att jag vill komma in på läkarlinjen i Danmark. Jag var inne på nätet och såg att man behöver läsa engelska 7 för att komma in där men jag är lite förvirrad och vissa hemsidor säger att man bara behöver ha läst engelska 6. Men om det gäller att man ska ha läst engelska 7 och jag läser det, tappar jag inte 1 meritpoäng då om universitetet kräver att man läst den kursen? Och måste jag då läsa matte 5 för att få 1 meritpoäng till? Vet du vilken engelskakurs man behöver för att kunna läsa medicin i Danmark? Och vad behöver jag då läsa för kurser för att kunna få 2,5 merit?
Tack på förhand,
mvh

25 jan 2021

Utomlands gäller inte de svenska meritpoängen så du kan tyvärr inte räkna med den när du söker till Danmark. Kontakta studievägledningen, Studievejledningen, vid det universitet där du vill läsa för att få information om vad som krävs för just den utbildning du vill komma in på.