Vad motsvarar naturkunskap 2?

22 jan 2021
Hej!
Är intresserad av några olika utbildningar att söka till efter gymnasiet, vissa kräver naturkunskap 2 och vissa kräver fysik 1.
Jag har redan pluggat naturkunskap 1 på gymnasiet. Det finns en utbildning som kräver antingen naturkunskap 2 eller fysik 1. Jag undrar, behöver man plugga fysik 1 för att komma in i utbildningar som kräver fysik 1 eller det räcker med att plugga naturkunskap 2? Då naturkunskap 2 är en omfattande kurs som är blandad med fysik, kemi och biologi.
Får man betyg i fysik 1 om man pluggar naturkunskap 2? Eller det är två olika kurser?

25 jan 2021

Naturkunskap 2 innehåller delar av Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1. I fall en utbildning kräver Naturkunskap 2 och man har redan godkända betyg i Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1 så uppnår man behörigheten för Naturkunskap 2 . Men tvärtom gäller inte. Så har du betyg i Naturkunskap 2 kan det alltså inte täcka upp för om en utbildning kräver Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1.