Får jag behörighet från mitt gymnasieprogram?

21 jan 2021
Hej. Jag går andra året på samhällsprogrammet (inriktning sam). Jag har tagit bort språk 1och2 och geografi för ett kortare schema. Alltså 300p borta. Jag har läst träningslära i 1an och läser nu idrott och hälsa 2, vilket tillsammans blir 200p. Betyder det att jag saknar 100p för en gymnasieexamen om jag får godkänna i alla kurser?

Jag vill bli fysioterapeut, vad krävs förutom den vanliga gymnasieexamen?
Med matte 2a/2b/2c menas det att man ska ha betyg i alla tre kurser eller räcker det med 2b?
Jag ska snart skicka in val inför trean, jag tänkte välja naturkunskap 2 eller ska jag välja något annat?

21 jan 2021

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Om du inte har grundläggande behörighet från gymnasieskolan måste du komplettera din utbildning genom studier på kommunal vuxenutbildning, komvux, eller på folkhögskolan. Många universitets- och högskoleutbildningar kräver mer än grundläggande behörighet.

Behörigheten som krävs för att söka till Fysioterapeutprogrammet är:
Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Med matte 2a/2b/2c menas matte 2a ELLER 2b ELLER 2c.

Prata med din skola om din studieplan och ditt mål så du vet du får allt du behöver.

Lycka till!/Petra,SYV