Hur blir jag VD?

19 jan 2021
Kan man bli VD om man går handel och läser till kurser på komvux efter?

20 jan 2021

VD är inget yrke, utan en tjänst och det finns väldigt många olika företag som du kan starta eller arbeta som VD inom. Det finns även många olika program och kurser på universitet/högskola som riktar sig mot att starta eget eller vara chef eller VD och alla de olika delarna som är viktiga i denna process. T.ex. finns det program/kurser inom entreprenörskap, nyföretagande, projektledning, affärsskapande, innovationsledning, affärsutveckling, ledarskap osv. Sedan finns det även en ekonomisk inriktning där man kan läsa ekonomi, redovisning, marknadsföring, tillväxtplanering, företagsekonomi, handel osv.

Det finns mycket att tänka på och alla dessa utbildningar och inriktningar fokuserar på lite olika saker. Det kan därför vara bra om du tänker lite på vilken sorts företag du vill arbeta inom. Det kan kännas lite rörigt att försöka reda ut allting, du kan prata med din studie- och yrkesvägledare som kan hjälpa dig att komma fram till något som passa dig och dina intressen bäst!