Hur blir man forskare?

19 jan 2021
Hej, Jag går på Ekonmi progrmet första året i gymnasiet. Jag skulle vilja blir forskare inom medecin och jag undrar om jag fortfrande har en chans att utbilda mig trost att jag inte går på naturkunskapprogrmet som man ska göra för att plugga vidare till forskare på uneversitet. Och jag undrar även inom forskare inom medecin är det ett lång resa?.

MVH

20 jan 2021

För att bli forskare måste du först läsa en kandidat-, magister- och masterexamen på ett universitet, ungefär 6 år. Efter det kan du söka en forskartjänst (doktorandtjänst) inom ditt område. Det tar ungefär 5 år. Är det medicin som du vill forska inom så är de naturvetenskapliga ämnena del av behörighetskraven. Men du kan alltid läsa in dem efter gymnasiet.