Vad krävs för att bli jurist?

19 jan 2021
Hej! Om jag läser ekonomi med inrikting juridik i gymnasiet och sedan vill söka juristprogrammet på högskolan. Hur bra betyg behöver man ha då? Och om jag har medel betyg alltså inga speciellt höga borde jag välja ival som ger mig mer merit för att komma in så som spanska 4 eller ska jag välja något jag kan få högre betyg i fast ingen merit?

20 jan 2021

Du måste ha tillräckligt höga betyg för att komma in på Juristprogrammet. Det ligger mellan 20-22 poäng från gymnasiet  (A i alla ämnen). Det är också möjligt att skriva högskoleprovet (minst 1.25 poäng) och komma in genom det. Statistiken till högskolan kan du bland annat hitta på UHR.se.

Både höga betyg och meritpoäng är viktigt eftersom det är så höga betyg som krävs till Juristprogrammet.