Sök utbildning 👉

Hur blir jag polis?

18 jan 2021
Hej! Jag går i årskurs 1 på gymnasiet, och ska snart välja vilka ämnen jag vill lägga till. När jag har tagit studenten vill jag plugga till . Jag undrar alltså vilka ämnen jag behöver lägga till för att vara behörig till polisutbildningen?

19 jan 2021

Vad roligt att du vill bli polis! För att vara behörig till Polisutbildningen behövs det grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2) och Historia 1b (eller1a1+1a2). Så länge du får det så blir du behörig oavsett vilket gymnasieprogram du väljer att gå men det går oftast lättast att få den här behörigheten om du väljer ett av de högskoleförberedande programmen. Prata med din skola om det är något av detta som du behöver lägga till.