Hur kan jag höja betygen på gymnasiet?

15 jan 2021
Hej, jag undrar om man är under en utredning för ADHD men som riskerar F-E i betyg. Jag går första året i gymnasiet. Jag har ett mål att läsa till psykolog, men det är så höga betyg man måste gå ut med. Vad ska jag göra? Ska jag gå om ett år och kanske hittar jag motivationen till skolan. Eller fortsätta och låta betygen vara som de är?
Spelar det någon roll hur ettans betyg är?

15 jan 2021

Vad roligt att du vill bli psykolog! Ja, det är höga betyg som behövs för det. Det man kan göra för att höja betygen om man inte klarat få så höga betyg i gymnasiet är att göra prövningar på Komvux i de kurser man behöver höja. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. Alla betyg är viktiga på gymnasiet så dina betyg för de kurser du går i ettan kommer att stå kvar.

Det andra alternativet att komma in på Psykologprogrammet utan A i alla kurser är att komma in genom högskoleprovet. Det bästa är såklart om du både skriver högskoleprovet (det kan du göra flera gånger och du kan börja redan nu under gymnasietiden) och gör prövningar på Komvux efter gymnasiet.