👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieinriktning passar om jag vill bli läkare?

14 jan 2021
Hej

Jag har lite frågor.
Jag vill plugga till läkare efter gymnasiet.
Är dock lite fundersam om jag kommer att klara av att gå natur.
Är det även natur/natur som man lär gå då eller kan man ta andra vägar mot att sen kunna läsa till läkare?
Ex. att gå samhällskunskapsprogrammet med inriktning sam eller beteende och välja till ämnen?
Måste man läsa just natur/natur eller kan man läsa natur/sam?

MVH

15 jan 2021

Vad roligt att du vill bli läkare! Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Det är just naturinriktningen på Naturvetenskapsprogrammet som ger den behörigheten och det är svårt att få allt man behöver genom att lägga till kurser på någon annan inriktning. Det finns också möjligheten att läsa in kurser på Komvux efter gymnasiet men det blir lättare att gå rätt program från början.