Sök utbildning 👉

Hur kommer jag in på Läkarprogrammet?

13 jan 2021
Hej!
Jag går nu första året gymnasiet, i natur programmet och tycker om den men det känns inte som att jag kommer få A i alla ämne för att sen söka till Läkareprogrammet. Jag tänkte göra högskoleprovet så att jag har chans och komma in men vet inte vilka ålder man får skriva det för vissa säger 18 och vissa man ska fylla 19 och andra säger man kollar inte på ålder alls, jag tänkte plugga till det och anmäla mig i höst/oktober så att varje termin kan jag göra igen det tills jag får bästa resultat när jag söker till universitet. Min fråga är vilka ålder får skriva högskoleprovet och kan man söka till universitet/läkarprogrammet men högskoleprovet om man har betyg i alla ämne i gymnasiet?

14 jan 2021

Just nu finns det ingen åldersgräns på högskoleprovet regeringen kommer införa en åldersgräns på 18 år. Denna gräns kommer träda i kraft 2022. Om du har behörigheten till Läkarprogrammet kan du komma in genom ett högt resultat på högskoleprovet även om dina gymnasiebetyg är låga.

Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4.