👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur blir jag grundskolelärare?

13 jan 2021
Hej!

Jag har två frågor om min utbildning men de har inte så mycket med gymnasiet att göra, tänkte att jag ändå kunde få ett svar av en SYV som är kunnig inom utbildning.

Jag går tredje året på gymnasiet (Barn och- Fritidsprogrammet) . Jag funderar på att läsa vidare till förskollärare efter gymnasiet och har därför valt kurser för att ha behörighet till detta. Jag funderar också på att kanske läsa till grundskollärare men just nu känner jag helst för förskollärare.

Min första fråga är: Finns det någon distansutbildning till förskollärare för mig som kommer att vara utbildad barnskötare efter att jag gått ut gymnasiet?

Min andra fråga är: Kan jag efter att jag läst till förskollärare läsa vidare till grundskollärare under en kortare tid, att jag lägger på vissa kurser på min tidigare utbildning? Min tanke är att som förskollärare har jag redan en sorts lärarutbildning och då behöver jag inte läsa hela grundskollärarutbildningen.

Tack på förhand!

14 jan 2021

Vad jag kan se så brukar det erbjudas Förskollärarprogram på distans men kolla på Antagning.se så ser du vad som finns för de terminer och de orter du är intresserad av.

Angående din andra fråga så rekommenderar jag att du kontaktar studievägledningen på de högskolor/universitet där du kan tänka dig vilja läsa till grundskolelärare. Det finns inget enkelt svar på det och det är upp till högskolan vilka lösningar de kan erbjuda. Med generellt rekommenderar jag att man bestämmer sig för vilken typ av lärare man vill vara och sedan väljer rätt utbildning för det från början. Olika lärarexamen kräver nämligen olika utbildningar.