Sök utbildning 👉

Vad menas med gymnasiekompetens?

08 jan 2021
Hej! Jag skrev innan om vad som menades med gymnasiekompetens, och tänkte bara klargöra ett par saker. Jag har tittat på en jobbansökan och där stod det att man skulle ha gymnasiekompetens för att kunna ansöka. Så min fråga lyder; Spelar det någon roll vilket gymnasium man gått, alltså om man gått ett yrkesprogram eller högskoleförberedande? Och för att ha gymnasiekompetens måste man alltså få en gymnasieexamen ifrån det gymnasiet man gått? Tack för hjälpen!

11 jan 2021

Med gymnasiekompetens menas att man har en gymnasieexamen från vilket program som helst. Så det spelar ingen roll vilket program eller vilken skola du har gått. Men man behöver ha gått klart hela utbildningen och fått sin gymnasieexamen.