Hur blir jag astrofysiker?

03 jan 2021
Jag vill bli astrofysiker men vill inte gå natur, finns det något annat program som kan ge dig möjlighet till den utbildningen?

04 jan 2021

Vad roligt att du gillar astrofysik! Du bör alltid kolla behörigheten och antagningsstatistiken som gäller för just den utbildning som du vill gå. Men här är ett exempel; för Naturvetenskapligt kandidatprogram, Astronomi och astrofysik på Uppsala Universitet är behörigheten Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4. Så länge programmet du går innehåller alla de kurserna spelar det ingen roll vilket program du går. Program som ger den behörigheten är Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning och Teknikprogrammet med Teknikinriktning.