Hur hittar jag mitt gymnasieprogram?

03 jan 2021
1. Om man inte kommer trivas på den linjen man har valt att gå, är det en lång process som man måste gå igenom för att byta linje?
2. Hur vet man vilken linje man vill gå eller vilken som passar en bäst?

04 jan 2021

Det kan vara möjligt att byta program men man ska inte räkna med det. Om du vill byta så måste du nämligen försöka hitta en skola som har en ledig plats på det program du vill gå och det är inte alltid så lätt. Men det är möjligt och det är inte en lång process om man hittar en skola som kan ta emot en.

Man kan inte veta vilket gymnasieprogram som man kommer att trivas på innan man testat men man kan läsa på om programmen och fundera på om det är något som känns lite mer intressant och motiverande än de andra. Man kan också göra gymnasietestet här https://www.gymnasium.se/gymnasieval. De kan hjälpa dig få en bild av vad som skulle kunna passa dig.