Vilket gymnasieprogram ska jag välja?

29 dec 2020
Hejsan!
Om man går vård och omsorgs programmet på gymnasiet kan man då både komma in på Polishögskolan eller sjuksköterska utbildningen? Då jag ej bestämt mig helt ännu vad jag vill eller kan man komma in på sjuksköterska programmet om man går ekonomi juridik. Vad blir bäst?

30 dec 2020

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs grundläggande behörighet +  Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1.

Du kan få den här behörigheten från de högskoleförberedande programmen (för de flesta måste du dock lägga till Naturkunskap 2) och vissa skolor utformar Vård-och omsorgsprogrammet så att man får behörigheten till sjuksköterskeprogrammet (kolla med skolan om du vill gå VO).

För att vara behörig till Polisutbildningen behövs det grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2) och Historia 1b (eller1a1+1a2). Så länge du får det så blir du behörig oavsett vilket gymnasieprogram du väljer att gå men det går oftast lättast att få den här behörigheten om du väljer ett av de högskoleförberedande programmen.