Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag välja om jag vill läsa kriminologi?

29 dec 2020
Hej! Jag ska strax genomföra mitt gymnasieval och funderar över vilket program som kommer passa mig bäst. Jag har funnit ett intresse i kriminologi och hoppas på att bli någon typ av utredare i framtiden. Dock inte med inriktning på barn, utan större samhällsbrott som exempelvis mord eller försvinnanden. Jag är inte så påläst och försöker vara källkritisk. Vet dessutom inte riktigt vart jag ska hitta information kring detta. Vilket program borde jag söka?

30 dec 2020

Det viktiga är att du får grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2, som är behörigheten för att läsa kriminologi på högskola. Det får du från alla högskoleförberedande program utom Estetiska och Humanistiska.

Så du kan läsa på lite om programmen här och fundera på vilket som intresserar dig mest av de program som ger behörighet.