Hur får jag full meritpoäng?

29 dec 2020
Hej, jag går mitt andra år på teknikprogrammet med inriktningen samhällsbyggande och miljö. Jag vill plugga vidare och studera till att bli arkitekt och om jag vill uppnå 22 i merit, vad krävs då i sådan fall i betygväg för att uppnå det.

Jag undrar dessutom vad som ger mer merit och hur man får fram sitt snitt dvs vad som spelar roll. Jag har tänkt att lägga till matte 4 och 5 som individuellt val och sett att de tillsammans ger 1,5 medans engelska6 ger direkt 1. Vad ska jag göra för att tänka strategiskt för att uppnå en meriten?

30 dec 2020

För att få 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5. Så om du vill ha 22 poäng behöver du alltså A i alla ämnen och 2 i meritpoäng. Du kan få meritpoäng för kurser i moderna språk, engelska och matematik. Här kan du se hur många poäng de olika kurserna ger. Du kan diskutera med din skola vilka kurser du kan välja för att få full meritpoäng.