Kan jag bli advokat efter Samhällsprogrammet?

24 dec 2020
Hej! Jag undrar vad man kan bli av att gå sam sam, jag har sett på er sida att de är inprincip allt möjligt men jag tänker går de att bli tex advokat av de? isf vad behöver man för utbildning och hur bra betyg liksom?

28 dec 2020

Ja, vilket gymnasieprogram man går behöver inte avgöra vad man gör senare i livet. För att bli jurist och advokat går man Juristprogrammet på högskola/universitet. När man är färdig med juristutbildning kan man fortsätta till advokat. Du får den behörighet du behöver till Juristprogrammet från Samhällsvetenskapsprogrammet så det går bra att välja det.

Betygen man behöver är höga då antagningspoängen till Juristprogrammet brukar ligga högt, runt A i alla ämnen.

Vänligen/ Petra,SYV