👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kommer jag in i gymnasiet jag vill gå?

21 dec 2020
Jag har 4 frågor
1: kan man komma in på gymnasiet med bara E i alla ämnen? (som naturbruksgymnasium o restaurang och livsmedel) eller måste man få rätts så bra betyg för att komma in?

2: Vad händer om man inte kommer in på något av dem gymnasium man sökt till?

3: kan man få hjälp av lärarna om man har svårt med lektionerna?

4: Jag är en person som har svårt o prata med folk fast jag vill bli konditor, är det möjligt för mig att bli det? (jag försöker arbeta med det nu så att jag förhoppningsvis kommer klara att vara mer social när jag väll / förhoppningsvis kommer in på gymnasiet)

22 dec 2020

Alla skolor har olika antagningsstatistik. Här kan du få en uppfattning av vilket meritvärde som krävs för att komma in på gymnasieprogrammen i de skolor du är intresserad av: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542. välj först ort och sök sedan vidare på skola.

Skulle det vara så att du inte kommer in på något av de val du har fyllt i på din ansökan finns det fortfarande möjligheter att kunna studera till hösten. De skolor och program/linjer som inte har fyllt sina klasser kan ta in elever i mån av plats. Om det är så att du inte kommer in någonstans kan du kontakta de som sköter antagningen i din del av landet och få hjälp av dem var det kan finnas lediga platser att söka i efterhand.

Ja, man får hjälp om man har det svårt i skolan. Säg alltid till din lärare om det är något du inte förstår.

Du kan absolut bli konditor. Du behöver inte låta det sociala stoppa dig. Jobba på det så kommer du att vara redo när det är dags. Ta hjälp av din kurator i skolan som säkert kan ge dig tips på hur du kan arbeta med detta.

Lycka till!/Petra,SYV