Kan jag höja betygen på vårterminen i 9:an?

21 dec 2020
Hej jag undrar en sak? om man får mindre merit en vad man böjer under höstterminen och inte ha så mycket poäng som det behövs samt att du har vår terminen kvar.
är det kört då?
Även att man har vårterminen kvar?
Jag har hört att det är höst betygen som du söker med till gymnasiet.
Om jag får mer merit poäng under vår terminen alltså tex om man behöver 200 och jag får under höstterminen 180 och sedan nästa termin får jag 240 Har man en chans att komma in då.

Kan vara svårt att förstå men hoppas du fattar.

22 dec 2020

Ja, jag förstår! Det är vårbetyget (slutbetyget från 9:an) som du söker med till gymnasiet. Så det viktigaste är alltså poängen du får på våren och du har chans att höja betygen även hela sista terminen i 9:an. Det är bra om du pratar med dina lärare så du vet vad som krävs för att du ska kunna höja dig så mycket du vill.

Lycka till!/Petra,SYV