Kommer jag in på Tandläkarprogrammet?

20 dec 2020
Jag undrar vad för betyg det behövs i varje ämne om man går naturvetenskapsprogrammet för att kunna läsa till tandläkare.

21 dec 2020

Vad roligt att du vill bli tandläkare! Antagningspoängen för tandläkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng så det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.

Men du kan läsa upp dina betyg på Komvux och/eller göra högskoleprovet om du inte har tillräckliga betyg. Vill du fundera på alternativ som kräver lite lägre poäng så kan du göra det. Om du är intresserad av tandläkaryrket kanske det också kan vara intressant med tandhygienist, tandtekniker och tandsköterska.

Lycka till!/Petra,SYV