Kan jag läsa extra moderna språk i gymnasiet?

18 dec 2020
Hej nu är det så att jag hoppade av moderna språk i 7:an. Jag har bestämt mig för att gå samhällsprogrammet och där är det alltså 2 obligatoriska moderna språk kurser. Jag tänkte läsa Tyska 1 och 2 där. Nu är min fråga om det går att lägga till moderna språk 3 och 4 i programfördjupningen för meritpoängens skull. Att man totalt läser 4 moderna språk kurser under gymnasiets tid. Det plus engelska sjus poäng blir ju 2,5 vilket är max. Jag tänkte nämligen söka till psykologprogrammet efter gymnasiet och just nu går jag i nian.
Tacksam för svar

// Desperat plugghäst

21 dec 2020

Jag förstår! Ja, det kan vara möjligt att lägga till moderna språk 3 och 4 men kolla med skolan hur du kan göra det. Troligen måst du då lägga till dem inom ditt individuella val. de kan hjälpa dig att planera så att du kan få full merit poäng.