Vad krävs för att komma in på Juristprogrammet?

10 dec 2020
Hejsan!!

Jag går samhällsvetenskaps programmet andra året och är nu väldigt säker på att jag vill bli jurist i framtiden. Just nu har jag A i alla ämnen förutom tyska och matte där ämnena ligger på C nivå.

läste att det krävs att man har A i alla ämnen och är orolig att dessa två C:n kommer att göra så att jag inte kommer in och undrade om ni skulle kunna förklara hur allt går till och om man verkligen behöver ha A i alla ämnen för jusristprogrammet. Kommer dessa två c påverka mycket?

Dessutom ska jag snart göra valet för programfördjupning och individuelt val, jag är säker på att jag ska ha engelska 7 (1 hel meritpoöng) men är osäker på om jag vill ha matte 3b då matte inte är min starkaste sida.

alltså sammanfattningvis undrade jag om ni tror att två C:n påervakar mcket meritpoöngen och om ni anser att de är kört samt om ni tycker att matte 3b är smart att ha eftersom det ger 0.5 meriter

11 dec 2020

Vad roligt att du vill bli jurist!  Antagningspoängen låg senast runt 20-22 beroende på vilken högskola/universitet man vill studera på. Men det varierar ju också från år till år så man kan inte veta exakt. 20 poäng är = A i alla kurser så det är högt.

Det är också möjligt att skriva högskoleprovet (minst 1.25 poäng) och komma in genom det.

Meritpoängen är viktig för att öka chanserna att komma in så diskutera gärna med din skola vilka alternativ som finns när det gäller att välja meritpoängskurser. Själva betyget i meritpoängskursen påverkar ju också så det är bra att tänka på det när du väljer.