Kan jag bli tandhygienist efter Vård-och omsorgsprogrammet?

08 dec 2020
Hej!
Jag undrar om man kan studera dirkt efter gymnasiestest tandhyganist om man har gått på vårdomsorge program.

09 dec 2020

Vad roligt att du vill bli tandhygienist! Tandhygienist är en högskoleutbildning, därför behöver du först den grundläggande behörigheten till högskolan som är Matte 1, Svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt engelska 6. Det kan du lägga till på Vård-och omsorgsprogrammet.

För att bli behörig till tandhygienist krävs det också följande: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

Du kan fråga din skola om du kan lägga till något av den särskilda behörigheten också men om det inte går får du läsa in det på Komvux efteråt.