Hur ska jag hitta fler gymnasiealternativ?

08 dec 2020
Hej, jag är väldigt trött på att sitta i skolan flera timmar om dagen och har nu specialschema i skolan med kortare dagar (Har ändå bra betyg). Har tänkt gå praktiska gymnasiet, linje barn och fritid lärling så är det minst halva gymnasiet praktik. Tänker att det är skönt eftersom jag inte vill vara i skolan så mycket så är det lite variation, men nu vet jag inte vart jag mer ska söka för att jag är så inställd på bara den skolan med den linjen. Vill egentligen gå samhäll från början för att bli psykolog eller socionom men nu när jag vet att jag kan bli socionom efter barn och fritid om jag pluggar efter gymnasiet så känns det roligare så att jag kan gå praktiskt lite mer. Hur ska jag veta vart mer jag ska söka och vilka linjen. Jag är väldigt "fyrkantig" och har svårt att tänka andra alternativ än det jag tänkt först har svårt med sånt och vet inte vad jag ska göra sååå stressad nu.

09 dec 2020

Vad roligt att du har hittat ett program som du tror kan passa dig! Har du kollat om det finns fler skolor med lärlingsutbildningen du vill gå? Här finns en lista på de skolor som har Barn-och fritid som lärlingsprogram: https://www.gymnasium.se/sok/barn-och-fritidsprogrammet-larlingsutbildning/a88-c324. Om du inte hittar någon annan skola du vill gå me lärlingsprogram kanske du också kan fundera på det "vanliga" Barn-och fritidsprogrammet. Det innehåller ju också praktik även om det inte är lika mycket och det finns fler skolor att välja på.

Om du har bra betyg så har du ju bra chanser att komma in på ditt förstahandsval så du kanske inte heller behöver komma på så många andra alternativ. Men tänk att du lägger till ett antal skolor för säkerhets skull, längre ner i din ansökan.

Lycka till! / Petra,SYV