Sök utbildning 👉

Kan man lägga till kurser på gymnasiet?

05 dec 2020
Hej!

Jag går på teknikprogrammet och undrar om att det är möjligt att få samma behörigheter än dem som pluggar natur. Jag har ångrat mitt beslut lite men jag vill inte gå om ett år. Skillnaden mellan teknik och natur är att naturvetenskapsprogrammet har moderna språk 1-3, biologi 1-2 och kemi 2. Jag går (informations och medieteknik). Min fråga är om det är möjligt att läsa komvux där man lägger till fyra kurser.

Den sista frågan är om moderna språk är viktigt för universitet? eller så kan du läsa en nybörjarkurs.

08 dec 2020

Det kan vara möjligt men du måste prata med din rektor om det. Det är rektorn som bestämmer om du kan utöka ditt program och läsa fler kurser än vad som ingår. Skulle det inte vara möjligt för dig så kan du läsa på Komvux efter gymnasiet. Moderna språk kan vara viktigt om man behöver den meritpoäng man får för moderna språk. Du kan prata med din skola om det så du vet hur det ser ut för dig med meritpoängen.