Kan jag börja om med franska på gymnasiet?

03 dec 2020
Hej, jag undrar ifall det är möjligt att börja i nybörjare nivå på gymnasiet i ett språk som jag läst i högstadiet? Jag har läst franska i 3 år men aldrig kunnat greppa det eftersom att jag bytte skola tre gånger och varje skola gick i sin egna takt. Sen undrar jag också vilket som är gynnsammast för meriten, välja att börja om eller bara fortsätta på gymnasienivå?
Tacksam för svar, adios.

04 dec 2020

Ja, det är möjligt att börja om med ett modernt språk på gymnasiet. Du kommer då att förlora den extra meritpoängen som man kan få för moderna språk men det går att kompensera med andra meritkurser. Dessutom påverkar ju betyget du få i kursen din betygssnitt så det är också bra att tänka på. Prata med din nya skola om hur du vill göra med språket.

Vänligen/ Petra,SYV