Vilka gymnasiekurser ger mig bättre möjligheter?

01 dec 2020
Hej! Jag vill gå estet inriktning musik på gymnasiet men är medveten om att det är en av de linjerna som ger mindre möjligheter till en "bättre" utbildning och ett välbetalt yrke. Vilka kurser borde jag lägga till för att få så mycket tillhörighet efter gymnasiet som möjligt?

02 dec 2020

Det är bra om du funderar lite på vad du tänker på med en en "bättre" utbildning och ett välbetalt yrke. Och även om du tänker vidare på om något av dessa yrken intresserar dig. Hittar du ett yrke som du vill bli och som enligt dig ger en bra lön och en bra utbildning (och det känns viktigt för dig) så har du alla möjligheter att satsa på det.

Saknar du något från gymnasiet läser du in det på Komvux. Och om du kommer på vad du vill göra redan nu kan du kanske lägga till det redan under gymnasiet.

Men det finns inget allmänt bättre jobb så du skulle behöva specificera lite mer vad det är som du skulle vilja ha ut av ett framtida jobb. Sedan måste du läsa på om olika yrken för att ta reda på om det finns något som lockar dig och som du kan kolla upp ytterligare. Exempelvis kan du då kolla upp lön och utbildning. Här finns en del inspiration om du vill läsa på mer om olika yrken: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/.

Vänligen/ Petra,SYV