👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad gör jag om jag inte klarar gymnasieprogrammet?

23 nov 2020
Hej jag går i tvåan, jag ångrar verkligen att jag valde natur linjen och jag F:ar prov efter prov. Vad ska jag göra ? Kan jag byta linje ? Vad kan jag göra för det känns som att jag kommer behöva läsa nästan alla natur ämnen på komvux om det fortsätter såhär och troligtvis blir det inte en gymnasieexamen. Snälla hjälp mig.

Mvh,,

24 nov 2020

Vad tråkigt att det känns svårt! Om du som elev känner att du har mycket svårt att följa undervisningen i gymnasieskolan och bli godkänd i dina kurser bör du kontakta någon på skolan. Om rektorn sedan ser att du har uppenbara problem att få minst E i ett ämne är rektorn skyldig att se till att du får den hjälp du behöver för att du ska klara av dina gymnasiestudier. Att läsa om ett eller flera ämnen kan vara en lösning.

Att byta skola kan också vara ett alternativ. Du kan diskutera det med din SYV i skolan så du får hjälp att tänka igenom vad du isåfall vill gå istället. Sedan kan du kontakta skolor tills du hittar en skola som kan ta emot dig.