Sök utbildning 👉

Hur blir jag elektronikingenjör?

23 nov 2020
Hej! Jag går ettan på el programmet med inriktning elteknik men egentligen ville jag gå inriktning automation men kunde inte det eftersom jag hade F i englska och det var i en skola som inte tog in de som har F, jag vill bli elektronikingenjör i yrkeshögskola kan jag bli det efter elteknik inriktningen, och kan du berätta lite vad elektronikingenjör gör? , och jobbar elektronikingenjör med robotar för att jag är intresserad av att jobba med robotar ?
Tacksam för svar

23 nov 2020

Vad roligt att du vill bli elektronikingenjör! Du behöver kolla på de utbildningar du vill söka till för att se vad som är behörighetskraven. Här är ett exempel:

För utbildningen Elektronikingenjör på Teknikhögskolan är behörighetskraven:

• Grundläggande behörighetskrav (gymnasieexamen eller motsvarande)
  • Godkänt betyg i Ellära 1ellerPraktisk ellära
  • Godkänt betyg i Matematik 2
  • Godkänt betyg i Mekatronik 1 ellerElektromekanik 1ellerElektronik och mikrodatorteknik

Du kan prata med din studie-och yrkesvägledare i din skola så kan ni göra en plan för hur du ska få behörigheten du vill ha.

Som elektronikingenjör kan du arbeta inom nästan alla tekniska branscher, i både offentlig och privat sektor. Några områden du kan arbeta inom är elektronik, elkraft, kommunikation, rymdteknik, försvar, medicinsk teknik, fordon och IT. Jag rekommenderar att du frågar skolorna du är intresserad av om de kan berätta mer om utbildningen och framtiden.