Kan jag komma in på högskolan med låga betyg?

22 nov 2020
Hej jag går på nu i mitt tredje år på teknik vetenskaps programmet, mitt merit är just nu ungefär 13.0 och extra merit från matte 4,5 engelska 6 och 7. Jag hade tänkt att söka in till något civilingenjör program i universitetet men har inte poängen till det. Vad kan jag göra om jag vill söka till en utbildning men har inte har tillräckligt med poäng?

Jag skrev också högskoleprovet i år

23 nov 2020

Att skriva högskoleprovet är bra men det går även att läsa upp betygen även om du inte fått f. Det kallas för prövning. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. Prövning och högskoleprov är det som du kan göra för att höja dina chanser att komma in.