Hur blir jag mäklare?

21 nov 2020
Hej, jag börjar gymnasiet hösten 2021 och har lite frågor. jag vill bli mäklare och många säger då att jag ska gå ekonomi. Jag själv vill gå något med mer praktik så har bestämt mig för handels och administrations programmet men vet ej vilken inriktning. Så vilken inriktning skulle fungera bäst om man vill ha en karriär som mäklare?
Jag undrar vilka kurser måste man lägga till för att få behörighet för högskolan, och vilka kurser man måste ha fått godkänt i för att kunna bli mäklare? Kan man lägga till språk eller beror det på vilken skola man väljer? Tack i förväg för svar!

23 nov 2020

Man kan vara mäklare inom finans (aktiemäklare) eller fastighetsmäklare.

Mäklare inom finans eller aktiemäklare har oftast en civilekonom- eller civilingenjörsexamen med inriktning industriell ekonomi. Behörigheten till Civilekonomprogrammet är grundläggande behörighet, Matematik 3 b/c och Samhällskunskap 1b.

För fastighetsmäklare och Fastighetsmäklarprogrammet så är behörigheten samma som för Civilekonomprogrammet. Du kan få behörigheten på Ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi.

Vill du välja något annat, speciellt om det är ett yrkesprogram, så behöver du prata med den skola om vad du kan lägga till och inte (även språk). Troligen får du inte allt du behöver från gymnasiet och behöver då läsa på Komvux efter gymnasiet.