Sök utbildning 👉

Kan jag byta gymnasieskola?

21 nov 2020
Hej! Jag studerar just nu till stylist. Jag går andra året. Det är inte så att jag inte trivs i min klass. Men jag trivs inte på min ort. Jag är helt inställt på att flytta till Stockholm efter studenten. Men jag känner bara att det räcker nu och vill flytta liksom nu. Så min fråga är om det är möjligt att få gå 3:e året som stylist i Stockholm? Och hur går jag till väga isåfall?

23 nov 2020

Vad tråkigt att det känns som att du inte trivs! Det kan vara möjligt att byta men det är bra att verkligen tänka igenom saken först. Det ska du göra tillsammans med din studie-och yrkesvägledare i skolan.

Därefter kan du kontakta ansvarig för gymnasieprogrammet du vill byta till och ta reda på om det finns några lediga platser. Sedan om du hittar en ledig gymnasieplats behöver du fundera på hur du ska lösa ekonomin och hitta boende. Här kan du läsa om de bidrag man gå för gymnasiestudier: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/studiehjalp-4270.