Sök utbildning 👉

Hur blir jag sjuksköterska?

21 nov 2020
Hej
Jag är 21 år gammal och jag vill studera sjuksköterska och undrar vilka ämne krävs. Jag ställer några frågor till dig. Den först frågan är
1: vad man behöver tänkt när man vill studera som sjuktskötsja?

2- Jag såg på webbsida några information vilka ämnen som krävas För bli sjuksköterska och då står till ex: matte 2a,2b och 3c men jag förståd inte riktig om de menar att man måste ha tre betygen från matte 2 eller menar de man måste ha något av de tre? Jag sökte för mer information men jag hittar inte.

3-vilka ämnen krävs för sjuktsks ? Eller kan man börja vuxen gymnasiet efter jullovet eller inte? Det menar kan man söka gymnasiet till vår? Eller man måste vänta till augusti ?

4- vilka ämnen krävs för ekonomi utbildning hos vuxen utbildning ?

MvH

23 nov 2020

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs grundläggande behörighet +  Matematik 2 (i vilken av spåren som helst a, b eller c), Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a1 + 1a2.

Du kan ta kontakt med Komvux i din kommun och be om hjälp att planera dina studier där. Det kan du göra när som helst och ansökan till kurser sker löpande. Fråga även Komvux om behörighetskraven till de vuxenutbildningar du är intresserad av.