Hur många gymnasieskolor ska jag söka?

20 nov 2020
Hur många gymnasium är det bäst att söka till? Jag har inte så jättebra betyg men mitt meritvärde är ungefär 170 så jag tror jag kan komma in till något gymnasium men har hittat 10 gymnasium som jag ska söka in till när ansökningen börjar. Ska jag leta efter fler gymnasium eller räcker det med 10 för att jag ska ha stor chans att komma in till ett gymnasium?

23 nov 2020

Du kan söka till så många eller få skolor du vill! Men störst chans att komma in någonstans har du om du tar flera val med olika antagningsstatistik. När du fyller i din ansökan till gymnasiet måste du rangordna de olika valalternativen. Alltså, det du vill läsa först sätter du som alternativ ett, det du näst helst vill komma in på som alternativ två och så vidare. Längst ner kan du lägga ett alternativ som har mycket lägre antagningsstatistik än vad ditt meritvärde är. På det sättet kan du vara ganska säker på att du åtminstone kommer in där. Du behöver inte ta mer än 10 alternativ bara du iallafall har ett alternativ där du är säker på att du kommer in (så som statistiken visar).