Vilket gymnasieprogram ska jag välja om jag vill bli advokat?

14 nov 2020
Hej, jag vill gärna bli advokat i framtiden och undrar vilka linjer jag kan välja i gymnasiet för att plugga till det. Har inte så mycket i merit (170) just nu men jag jobbar på det.

17 nov 2020

Vad roligt att du vill bli advokat! För att bli jurist och advokat går man Juristprogrammet på högskola/universitet. När man är färdig med juristutbildning kan man fortsätta till advokat.

För att kunna gå Juristprogrammet efter gymnasiet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Du kan gå vilket gymnasieprogram du vill bara du får med dig de här kurserna. Det ska vara möjligt att få detta från alla högskoleförberedande program.

Vänligen/ Petra,SYV