Byte av kurser på gymnasiet

07 aug 2011

Jag är ute efter att specialutforma ett program. Jag går Naturvetenskap och har klarat av första året. Jag har valt inriktningen matematik och datavetenskap. Jag vill undvika matematikkurserna och programmeringskurserna. Vilket innebär att jag istället för programmering a och b (100 poäng totalt) läser samhälle b (100 p). Och istället för matematik e och diskret (100 poäng totalt), läser jag samhälle c (100 p) eller andra kurser som totalt är 100 poäng.

Är detta för mycket att ändra eller är det möjligt? Hade varit superbra om jag hade kunnat göra på detta viset.

Kommer detta påverka mig negativt i framtiden då jag får mina betyg?

Med vänlig hälsning,
Dino

Hej Dino!

Det låter rimligt men det är bara upp till din skola och ditt program att avgöra om du får tillåtelse att ändra till dessa kurser. Så kontakta din studie- och yrkesvägledare för dessa frågor.

Det kommer inte påverka dig negativt om du inte behöver dessa kurser när eller om du ska söka till högskola eller universitet. Du kommer istället få ett bredare utgångsläge. Detta är även frågor som är bättre att ta med din studie- och yrkesvägledare.

Lycka till med dina gymnasiestudier!

Med vänliga hälsningar,

Sanna Erlandsson på Gymnasium.se