👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vilket program ska jag välja för att bli barnsjuksköterska?

11 nov 2020
Hej! Jag skulle fråga en fråga jag vill bli barnsjuksköterska men jag vet inte om vilken program ska man välja och plus hur mycket poäng behöver man.

11 nov 2020

Vad roligt att du vill bli barnsjuksköterska! För att bli barnsjuksköterska måste du först utbilda dig till sjuksköterska på universitet/högskola. Behörighetskraven där är grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Du kan gå vilket högskoleförberedande program du vill, och i vissa fall Vård-och omsorgsprogrammet, men fråga alltid skolan om du kan få de kurser du behöver där.

Här kan du få en uppfattning av vilket meritvärde som krävs för att komma in på gymnasieprogrammet/gymnasieprogrammen du är intresserad av: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-7542.

Lycka till! /Petra, SYV