👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur söker man gymnasiet igen?

10 nov 2020

Hej jag ska flytta till en ny stad och ska få gå om 1an. Jag kommer hoppa av gymnasiet i januari alltså. Jag undrar om jag ansöker till gymnasiet i den nya staden med mina grundskolebetyg, igen, eller om jag ska ansöka dit med betygen på mitt nuvarande gymnasium? (Sommaren 2021 sker ansökningen)

11 nov 2020

Man brukar börja med att höra av sig till skolan man vill byta till och fråga om man kan hoppa in där utan att gå om. Men om du vill gå om så söker du precis som förut med dina betyg från 9:an. Du kontaktar gymnasieantagningen för att få ett lösenord till antagningen redan nu.

Vänligen/ Petra,SYV