Kan jag hoppa en gymnasiekurs?

09 nov 2020
Hej!
Jag går trean i gymnasiet och känner mig allmänt skoltrött samt att min motivation har försvunnit och vet inte om jag orkar resten av året. Jag hade inga indval under åk 2 och nu har jag 2 st för att få dem 200 poängen. Det jag undrar är om jag kan hoppa av dessa två också men ändå få ta studenten. Vill ta studenten och ha en utbildning men känner att jag inte klarar det om jag måste ha dessa två indval. Tack på förhand!

10 nov 2020

Du måste prata med din skola om detta. Ta kontakt med en lärare eller skolans rektor och fråga vad som kan göras för att underlätta för dig. Man ska inte hoppa av några kurser utan att prata om det med skolan först eftersom det kan ha konsekvenser för din examen och dina betyg.